Gravplassens redaktør, Alf Bergin, gleder seg over et godt år både på nett og papir.
Gravplassens redaktør, Alf Bergin, gleder seg over et godt år både på nett og papir.

Redaktør gleder seg over flere lesere

Nettutgaven av fagbladet Gravplassen kan i 2021 vise til en formidabel økning. – Vi har mer enn fordoblet antall visninger i vår nettutgave, forteller redaktør Alf Bergin, når han oppsummerer året som har gått.

Publisert Sist oppdatert

– 2020, som var vårt første hele driftsår, hadde 16.000 sidevisninger. Det syntes vi var svært bra tatt i betraktning vår smale og nisjepregede sektor. Når vi i 2021 passerer 40.000 visninger, har vi utvilsomt gjort en del riktige grep, mener redaktøren.

Økningen er behørig omtalt i Medier 24, som er mediebransjens eget talerør. (Bak betalingsmur)

Nyhetsbrev + nettsider = suksess

Redaktøren mener det er flere årsaker til den formidable økningen. – Nyhetsbrevene har en stor del av æren. Vi startet senhøsten 2019 med 460 abonnenter. Dette har vokst videre hver måned. Nå har vi passert 750 adressater, sier Bergin.

Artiklene i nyhetsbrevene peker direkte til nettsidene. – Vi merker at når vi hver annen fredag sender ut nyhetsbrev, da fyker besøket på nettsidene i været. I 2020 hadde vi 3.600 unike lesere som ut fra sidevisningene i snitt leste 4,4 artikler hver. Tilsvarende tall for 2021 (per. 7. desember) er 5.900 lesere. De leste i snitt 6,6 artikler hver.

Redaktøren får også stadig flere henvendelser fra folk som i utgangspunktet ikke har noen forbindelse til våre gravplassforvaltninger. – Det betyr at vår nettside dekker et fagfelt som også interesserer befolkningen generelt, sier Bergin.

– Jeg vil takke våre lesere, både i og utenfor forvaltningene, som viser oss denne tilliten. Tilbakemeldingene vi får er svært positive, sier Bergin.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic"><span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Administrerende direktør i Fagpressen, Per Brikt Olsen.</span></span>
Administrerende direktør i Fagpressen, Per Brikt Olsen.

Gravplassen er Norges eneste fagblad rettet mot gravplassektoren. – Noe også våre annonsører har fått med seg. Det gleder meg at stadig flere leverandører av utstyr og tjenester ønsker å bruke Gravplassens plattformer til å nå sine kunder, sier han.

– Gravplassen klarer å være innovative og forandringsdyktige

– Fagpressen gratulerer Gravplassen med oppsiktsvekkende gode resultater. Vi ser at Gravplassens inntekter og lesing oppnår langt høyere vekst enn gjennomsnittet i Fagpressen, sier administrerende direktør i Fagpressen, Per Brikt Olsen.

– Det er gledelig å registrere at Gravplassen, som dekker en smal nisje, klarer å være innovative og forandringsdyktige. Vi registrerer at Gravplassen har valgt å benytte fellesavtalene i Fagpressen. Det sikrer at man benytter teknologi som er både moderne og oppdatert, sier han.

– Vi ser også at redaksjonen samarbeider med andre Fagpressemedlemmer og utvikler egen kompetanse.

Når dette utviklingsfokuset kombineres med viktig og god journalistikk, så medfører det at utgivelsen blir mer relevant og interessant for flere, sier administrerende direktør i Fagpressen, Per Brikt Olsen.

Powered by Labrador CMS